Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 1 SK
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 1 SJKC
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 1 SJKT
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 2 SK
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 2 SJKC
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 2 SJKT
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 3 SK
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 3 SJKC
Dokumen Standard Dunia Sains Dan Teknologi Tahun 3 SJKT
Search This Blog
Wednesday 26 September 2012
Dokumen Standard Kurikulum
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/26/2012 08:34:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
Dokumen Standard Kurikulum
Dokumen Standard Prestasi DST dan TMK Tahun 3
dsp tmk tahun 3 from Hati Mata
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/26/2012 12:05:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
Dokumen Standard Prestasi
Instrumen TMK Tahun 2
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/26/2012 11:03:00 am
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
INSTRUMEN
Tuesday 25 September 2012
Kemahiran Menaakul
Definisi
Menurut Kamus Dewan Bahasa menaakul adalah membuat pertimbangan yang logik. Secara umumnya, kemahiran menaakul adalah penggunaan pemikiran logik untuk memahami sesuatu situasi atau idea. Menaakul adalah sifat semulajadi manusia kerana kita sentiasa membuat penaakulan untuk memahami dunia sekeliling misalnya membuat ramalan cuaca, laporan lalu lintas dan membuat unjuran pertambahan penduduk Malaysia.
Menurut Terry & Higgs (1993) penaakulan merupakan proses kognitif sebab musabab terjadinya sesuatu berdasarkan fakta atau pengetahuan, data dan strategi menyelesaikan masalah untuk menghasilkan kesimpulan serta membuat keputusan Mobley (2010) merumuskan kemahiran menaakul sebagai kebolehan menganalisis maklumat dan menyelesaikan masalah secara literal. Ia juga melibatkan pengetahuan asas tentang aspek dalam kehidupan harian yang perlu difahami oleh individu melalui logik akal sebab sesuatu tindakan berlaku dan impaknya kepada kehidupan.
Manakala menurut Exforsys (2010) pula kemahiran menaakul melibatkan proses mendapatkan maklumat dan membuat inferens berdasarkan tanggapan individu. Keupayaan intelek menaakul membolehkan seseorang memahami idea dan konsep dengan lebih jelas untuk membuat kesimpulan yang munasabah. Menurut PPK (2001) kemahiran menaakul membantu kita sebagai pelincir dalam membuat pertimbangan secara logik dan rasional kepada semua kemahiran berfikir dan strategi berfikir. Perkaitan antara kemahiran berfikir kritis, kemahiran berfikir kreatif, kemahiran menaakul dan strategi berfikir ditunjukkan dalam Rajah 1.
Rajah 1 : Model Kemahiran Berfikir
Pemahaman dan penguasaan kemahiran kritis, kemahiran kreatif dan strategi berfikir akan menjadi lebih mudah sekiranya seseorang individu menguasai kemahiran menaakul.
3.0 ASAS KEMAHIRAN MENAAKUL
Menurut Calumet, Universiti Purdue asas kemahiran menaakul merupakan proses- proses asas kepada kognitif.
Terdapat 4 proses asas kemahiran menaakul iaitu menyimpan, mengguna semula, memadan dan prosedur ekskutif seperti ditunjukkan oleh Rajah 2.
Proses ini membolehkan pemindahan maklumat kepada ingatan jangka panjang. Antara kaedah yang digunakan adalah dengan membuat lakaran peta minda dan gambaran imej.
Mengguna Semula
Proses ini membolehkan maklumat digunakan semula daripada ingatan jangka panjang bagi menjana dan memahami idea baru.
Memadan
Proses ini membolehkan murid menentukan maklumat yang diterima adalah sama ataupun berbeza daripada maklumat yang telah disimpan dalam memori jangka panjang. Usaha memadan ini melibatkan lima jenis kemahiran iaitu:
i. Mengkategori /mengkonsepsi
Ia membolehkan murid mengelaskan sesuatu objek atau idea. Ia mempercepatkan proses pemikiran dan memudahkan penghasilan generalisasi daripada maklumat yang diterima. Salah satu teknik ialah pemecahan kepada kumpulan (chunking). Contohnya, pelajar melihat bunga ros dan mengkategorikannya dalam kumpulan tumbuhan berduri.
ii. Ekstrapolasi / Generalisasi
Ia membolehkan pelajar membuat padanan maklumat yang diterima pada sesuatu situasi kepada situasi lain. Maklumat sedia ada boleh disesuaikan dengan situasi yang baru. Contohnya, seorang pelajar yang mengetahui peraturan asas dalam permainan bola sepak boleh menggunakannya untuk memahami peraturan permainan ragbi.
iii. Penaakulan Analogi
Ia merupakan kemahiran melihat persamaan antara objek atau idea. Pengetahuan sedia ada bagi objek atau idea terdahulu digunakan bagi memahami idea yang lain. Ianya membolehkan murid menggabungkan dua asas kemahiran penaakulan iaitu mengkategori dan membuat generalisasi untuk menghadapi maklumat baru dengan lebih berkesan.
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/25/2012 08:09:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
Artikel
Instrumen DST Tahun 2- Asas Teknologi
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/25/2012 07:44:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
INSTRUMEN
Instrumen DST Tahun 2- Terang dan Gelap
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/25/2012 07:42:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
INSTRUMEN
Monday 24 September 2012
RPT DST Tahun 2
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/24/2012 09:57:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
RPT
RPT DST Tahun 1
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/24/2012 09:51:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
RPT
Tuesday 11 September 2012
DST Tahun 2- Keperluan Asas haiwan
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/11/2012 01:34:00 pm
0
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Labels:
ABM
DST Tahun 2- Keperluan asas Manusia
Ditulis Oleh
Bahan PnP KSSR DST
at
9/11/2012 01:24:00 pm
2
comments
Email This
BlogThis!
Share to Twitter
Share to Facebook
Subscribe to:
Posts (Atom)